ŢEAPĂ oferită de Editura RAO! Din 2011, un traducător al editurii se judecă pentru îşi recupera banii pe care RAO îi datorează

► Una dintre cele mai mari edituri din România, RAO, este în cautare de traducători. Asta pentru că traducătorii buni fug de către această instituţie.

► Motivul: RAO a început să se tranforme într-o entitate obişnuită să îşi ţepuiască colaboratorii, în special traducătorii, refuzând să le mai platească sumele datorate.

► Metoda folosită de şefii editurii e una simplă şi eficientă: „îţi semnez contractele şi te platesc la începutul colaborării, pentru ca mai târziu să mă fac că uit să semnez contractele şi nu te mai plătesc. Asta ca să am şanse să scap în faţa legii”.

Miercuri, 13 februarie 2012, instanţa de judecată a dat câştig de cauză editurii RAO în cadrul procesului intentat de către traducătoarea Laura Frunză, proces în care traducătoarea cerea instanţei să elibereze o „ordonanţă de plată a sumei de 4320,88 reprezentând plăţi restante pe care Debitoarea (editura RAO – n.m.) mi le datorează încă din 2010”, după cum se arată in cererea depusă la Judecătoria sectorului 1 Bucureşti. Motivul pentru care Laura Frunză a pierdut procesul este reprezentat de un viciu de procedură, însă nu poate fi trecut cu vederea modul mizerabil în care s-a ajuns la acest viciu de procedură. Mai multe amănunte în cele ce urmează.

Colaborare de 4 ani între RAO şi Laura Frunză

Laura Frunză a început să colaboreze cu RAO în 2006 şi a tradus peste 20 de cărţi pentru editură. La început colaborării cei de la RAO au fost serioşi şi au plătit serviciile oferite, chiar dacă cu mici întârzieri faţă de termenele prevăzute în contract. Însă, au plătit şi arătau seriozitate.

„Am lucrat frumos cu oamenii de acolo şi la vremea aceea eram mândră că traduc pentru o editură precum Rao. Prin 2009 lucrurile au început să se schimbe, e drept că a venit şi criza, dar şi relaţia cu Rao s-a răcit. Pe de o parte mi se cereau cărţile traduse pe bandă rulantă, cu termene aberante de o săptămână-două, pe de altă parte banii nu mai veneau.

Am început să mă rog de ei, să trimit mailuri peste mailuri, să primesc promisiuni care nu erau respectate niciodată. Am avut o întrevedere cu directoarea, mi s-a plâns că piaţa de carte merge prost, că au probleme cu furnizorii, că aşa şi pe dincolo. I-am spus că eu trebuie să-mi îmbrac şi să-mi încalţ copilul şi că acestuia nu-i pasă de problemele lor cu furnizorii. Mi-au făcut o mică plată şi mi-au promis că din două în două săptămâni, îmi vor face plăţi parţiale până se va acoperi toată datoria”, scrie traducătoarea pe blogul personal.

Ultimul mesaj trimis de către RAO a fost în data de 7 iunie 2011. Reprezentanţii editurii susţineau că vor plăti eşalonat suma cuvenită Laurei Frunză, deşi potrivit contractului plata aferentă serviciilor trebuia să se facă în maxim 60 de zile de la publicarea cărţilor. Termene depăsite cu mult la data în care aceştia aveau să mai facă o ultimă promisiune, anume cea de mai jos:

„V-am planificat la plata saptamana viitoare cu suma de 629 lei, reprezentand lichidare pentru lucrarea Magie dezlantuita. Urmatoarele plati le vom face la un interval de doua saptamani iar sumele sunt urmatoarele: 465.12 lei-Cosmarul din tabara regelui marmelada, 691.33 lei pentru Fior-Avans, 438.04 lei avans  pentru Sherlock Holmes 2 si 3”(mail primit de Laura Frunza în data de 7 iunie 2011).

Singura soluţie: Tribunalul

Sătulă de promisiunile neonorate ale celor care conduc Editura RAO, în data de 03.10.2011Laura Frunză a înaintat dat în judecată Editura RAO. În februarie anul curent, pe 13, Judecătoria a dat câştig de cauză editurii, după cum am scris şi la începutul textului. Însă, motivele şi modul în care s-a derulat colaborarea între RAO şi traducătoare sunt absolut uimitoarea.

Mizeriile unei edituri

Din păcate, modul în care au reacţionat reprezentanţii editurii în colaborarea cu Laura Frunză pare unul mai degrabă golănesc decât legal.

În cadrul procesului s-a descoperit că majoritatea contractelor nu au fost semnate de către directorul editurii. Ceea ce înseamnă că nu mai aveau de gând să plătească. Pentru că un contract nesemnat de ambele părţi devine nul. Iar în caz de proces sansele unui proces pierdut de către reclamant sunt extrem de mari. Pentru că singura soluţie rămasă, în lipsa unui contract semnat de ambele părţi,  ar fi demonstrarea prin alte modalitaţi (martori, mail-uri, dovezi de plata – facturi, chitante, etc). Însă, urmează, probabil, un proces ce va intinde pe o durată mult mai lungă de timp.

Jegul rămâne

Însă, chiar şi cu o prima bătalie câştigată, soţii Enculescu, cei care conduc destinele editurii RAO, vor avea de suferit. Pentru că, probabil, Laura Frunză nu este un caz izolat. Poate şi alte persoane ţepuite vor îndrăzni să urmeze exemplu traducătoarei. Iar tăcerea editurii nu va sterge acest conflict; prin mizeria şi jegul cu care s-au pătat singuri, soţii Enculescu, reuşesc încet, dar sigur, să transforme RAO într-o groapă de gunoi a traducătorilor şi a scriitorilor. Pentru că, dacă se continua în asemenea manieră, pentru RAO vor mai traduce cărţi doar un soi  de translatori, nu traducători. Dintre români, vor mai fi publicaţi doar cei care se dau scriitori, nu cei care sunt. Şi, astfel,vor bate clopotele. Ţeparii nu au viaţă lungă. Ci se vor scufunda în anonimat (vom reveni cu mai multe amănunte în zilele următoare).

PS.: Mai mult ca sigur, Laura Frunza va continua lupta cu RAO prin instantele de judecata.

Citeşte şi:

RAO, tu dă ţepe în continuare! Vrei să ştii cum ai putea fi boicotată?!

Un model de contract încheiat între cele două părţi citiţi aici.

Ps: NU doresc a face publicitate gratuită, însă îmi amintesc cum scriitorul Alexandru Petria povestea cum a ajuns să publice „Denia neagră” (dacă nu mă înşeală memoria). Acesta a trimis manuscrisul prin poştă către editura respectivă, iar cei de acolo l-au sunat ca să-l invite la semnarea contractului. Cam asta inseamnă seriozitate şi dorinţa de a fi o editură mare.

4 gânduri despre &8222;ŢEAPĂ oferită de Editura RAO! Din 2011, un traducător al editurii se judecă pentru îşi recupera banii pe care RAO îi datorează&8221;

Lasă un răspuns

