Lectura ca placere

Dupa ce invatam sa citim, incepem usor- usor sa buchisim diferite carti. Cele mai multe din ele le citim pentru ca trebuie, nu pentru ca ne-ar place in mod deosebit sau le-am alege noi. De altfel, in primii ani ca si cititor nu avem un discernamant clar in privinta asta. Existau si lecturile alea suplimentare indicate de doamna invatatoare si ulterior de profa de romana, insa si astea aveau un caracter oarecum impus. In orice caz, alegerea apartinea lor, intr-un fel fiind firesc, caci ele erau initiate in lumea cartilor si noi nu. Totusi, si lecturile indicate urmau o anumita bibliografie scolara. Si, fie vorba-ntre noi, cati dintre noi aveam chef sa le citim cand aveam atatea teme de facut si atatea lectii de invatat? Rareori puneam mana pe o carte de placere. Si, de regula, eu, una, citeam altceva decat ceea ce mi se recomanda. Imi amintesc de Aventurile lui Black Beauty, de Mary Poppins sau de Heidi, fetita muntilor si alte carti cu povesti, dar nu prea imi amintesc ce am citit din lista de lecturi primita de la scoala.

 

Mult mai tarziu am descoperit lectura de placere, destul de timid as putea spune, dar apoi am devenit o cititoare pasionata. Asta s-a intamplat la varsta la care scoala devenise amintire. Nimeni nu ma forta, impulsul a venit din interiorul meu, am simtit nevoia sa citesc o carte, mai intai poate din nevoia de a ma delecta, de a evada putin din realitate, pret de cateva minute. Timpul afectat lecturii nu era prea mare, insa treptat, am inceput sa citesc tot mai mult. Pe atunci, am inceput cu Centaurul de John Updike. Nu scriam si recenzii, astfel ca nu va pot oferi prea multe amanunte despre aceasta carte. Tin minte insa ca mi s-a parut destul de greoaie la inceput, dar apoi m-a prins. Am continuat si cu alte carti din aceeasi colectie aparuta cu un ziar. Pretul infim a fost cel care m-a convins sa adun acele carti si sa le citesc. Nu reuseam sa citesc pe atunci nici macar o carte pe saptamana, ceea ce acum mi se pare un mizilic, daca ar fi sa vorbesc de carti de acele dimensiuni.

 

Apoi am abandonat dupa aproape doi ani am abandonat catva timp cartile, din lipsa de timp si datorita schimbarilor survenite in viata mea. Nu pentru mult timp, caci dupa nastere aveam timpi morti in care trebuia sa stau langa copil sa adoarma si cartile m-au ajutat sa-mi treaca timpul mai frumos. Departe fiind de colectia de carti ce mi-o incropisem, am inceput sa-mi iau unele politiste la preturi mici. Apoi, dupa ce am inceput activitatea de blogger, lectura a mers mana-n mana cu blogul. Si cartile au devenit pasiune in toata regula.

 

Inceputurile acestei pasiuni s-au constituit in romanele Rodicai Ojog- Brasoveanu. Daca ar fi sa aleg una dintre ele ce mi-a placut mai mult, desi e o alegere grea, v-as putea recomanda Cosmar, dar si cele in care protagonista e Melania Lupu- Cianura pentru un suras, O toaleta a la Liz Taylor- v-am zis ca e greu sa aleg una singura. Pe urma, am inceput sa cumpar carti in mod frecvent si sa citesc astfel tot mai multe, pe masura ce biblioteca se umplea. Diferite genuri, dar toate alese dupa bunul plac, fie apeland la instinct, fie apeland la recomandarile din lumea virtuala- bloguri si site-uri de profil.

 

De multe ori imi sunt utile recomandarile gasite pe internet, insa tot de multe ori aleg sa citesc carti ce nu sunt la moda. De altfel, eu cred ca o carte nu se demodeaza. Ea ramane noua pentru cel ce nu i-a parcurs inca paginile. Astfel, pot spune ca prefer uneori sa citesc din autorii romani clasici ai secolului trecut. Sunt multe carti pe care nu le-am citit atunci cand lectura lor era impusa intr-un anume fel. In liceu ma ajutam de cartile de comentarii literare, rareori se intampla sa citesc vreuna din cartile aflate in programa. As aminti insa una singura pe care am citit-o cu mare placere, ca o exceptie ce intareste regula- Adam si Eva de Liviu Rebreanu, pe care am si recitit-o ulterior, dupa terminarea liceului.

Lasă un răspuns

