Adrian Păunescu: “Aş fi curios să ştiu ce iarbă va răsări pe mormântul meu”. Un an de la moartea poetului

În urmă cu un an, pe 5 noiembrie 2010, canalele de ştiri au uitat pentru o zi de politică şi crime, dedicând ziua celui care a fost Adrian Paunescu. Hulit sau adulat, legat sufleteşte de o altă mare unire între România şi Basarabia, la fel ca “fratele” Grigore Vieru, Păunescu a declanşat zilele tristeţii prin moartea sa.

Deşi de multe ori versurile sale au fost extrem de simple, dar scrise cu atâta patos şi atât de uşor de înţeles, aceste versuri au făcut ca Adrian Păunescu să rămână în memoria tuturor ca poetul, nu ca politicianul Păunescu.

În urma sa, Adrian Păunescu, unul dintre cei mai mari poeţi contemporani, a lăsat cenaclul Flacara, cel care în perioada comunistă umplea stadioanele şi centrele oraşelor şi care a lansat artişti precum Tatiana Stepa, Vasile Şeicaru, Ştefan Hruşcă, Victor Socaciu sau Ducu Bertzi.

Conştient că, cel puţin fizic, toţi suntem datori cu o moarte Adrian Păunescu declara cu puţin timp înainte de moartea:

„Va fi interesantă postumitatea mea. Vor fi, desigur, şi uitări, vor apărea şi atacuri nedrepte, dar scrisul meu se va despovăra de biografia autorului, în circulaţia lui printre oameni. Nu-mi pot închipui propria mea moarte şi nici nu cred că ea e o trecere de zid. Aş fi fost curios să ştiu totuşi ce iarbă va răsări, în timp, pe mormântul meu…”

Rememorabilă rămâne şi ultima sa poezie: „Purtaţi-vă de grijă, fraţii mei,/Păziţi-vă şi inima, şi gândul,/ De nu doriţi să vină anii grei,/ Spitalul de urgenţă implorându-l.// Eu vă salut de-a dreptul cordial,/ De-a dreptul cardiac, precum se ştie,/ Recunoscând că patul de spital/ Nu-i o alarmă, ci o garanţie.//Vă văd pe toţi mai buni şi mai umani,/ Eu însumi sunt mai omenos în toate,/ Dă-mi, Doamne, viaţă, încă nişte ani/ Şi ţării mele minima dreptate”.

Poetule, ti-ai câştigat nemurirea.

Lasă un răspuns

